حدادعادل: خواهان گسترش با دنیا هستیم

غلامعلی حدادعادل مشاور عالی رهبر معظم انقلاب عصر امروز در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام حواد (ع) و گرامیداشت شهدای مدافع حرم اظهارداشت: شهید حججی افتخار نسل جوان کشور شده است و نماد اخلاص، بصیرت و ایثار محسوب می‌شود.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه دوران دانشجویی آخرین مرحله خودسازی برای به دست گرفتن مسئولیت است، تصریح‌کرد: الان آینده کشور در دست فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست.

وی آرمان‌خواهی را مقتضای جوانی ددانست و یادآورشد: طبیعت جوان ارمان‌گراست؛ دانشجو همچنین نسیت به استقلال کشور بسیار حساس است. 

حدادعادل در ادامه این نشست با بیان اینکه نقد بسیار ضروری است و آدم سالم از نقد نمی ترسد، بلکه آدم فاسد از ترس هراس دارد، اظهارداشت: البته کسی ادعای کامل بودن و اینکه معصوم است نمی‌کند؛ به برکت انقلاب اسلامی زمینه برای نقد فراهم است و هیچ کس نمی تواند جلوی انتقاد و نقد سازنده را بگیرد.

وی خطاب به دانشجویان گفت: نمی‌توانید تصور کنید ایران قبل از انقلاب در این مسئله چگونه وضعیتی داشت یادداشت‌های علم مستندترین خاطرات کارگزاران رژیم پهلوی در این زمینه است و مسئولان کشور را در مسئله نقد به خوبی نشان داده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح‌کرد: امروزه شما دانشجویان هرچه می‌خواهید می‌توانید بگویید، قدر این نعمت را بدانید و از آن حسن استفاده را داشته باشید. برای این که بتوانید هم نقد صحیح کنید و هم به حاکمیت پایبند بمانید باید چند نکته را رعایت کنید.

حدادعادل در ادامه سخنان خود با اشاره به ملزومات نقد افزود: اخلاص و نیت پاک داشتن، بصیرت، بحث کارشناسی، توجه و مخلوط نکردن مسائل اصلی و فرعی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کنید، همچنین هرچه در فضای مجازی منتشر شد و کسی مسئولیت آن را به عهده نگرفت باید به آن شک کرد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید مراقب باشید در نقد در زمین دشمن بازی نکنید، افزود: وقتی که به دنبال نقد هستید ببینید آب به آسیاب دشمن می‌ریزید یا نه، فضا را پر تنش نکنید، نقد سالم، نقدی است که باعث پیشرفت کشور شود و در نهایت به سود کشور باشد.

حدادعادل در ادامه این نشست با بیان اینکه در سیاست خارجی و روابط بین الملل خواهان گسترش با دنیا هستیم، تصریح کرد: اما این اصل مهم‌ را که بنای اسراییل و آمریکا براندازی نظام است فراموش نمی کنیم.انقلاب اسلامی به ۴۰ سالگی خود نزدیک شده و جا افتاده اما به همین نسبت دشمنان انقلاب هم جا افتاده‌اند و در حال طراحی هستند که باید آنها را شناخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مساله نفوذ را خطری جدی عنوان کرد و اظهار داشت:آخرین حرفی که در مجلس 9 گفتم این بود که در برجام صحبت از برد _ برد بود؛ برای ما برد برداشته شدن تحریم ها بود اما برد آمریکایی ها چه بود و منظور آنها چه بود؟ این ها را نباید فراموش کنیم.

وی تأکید کرد: الان موضوع اقتصاد مقاومتی، بانک‌ها، قاچاق، تمدن اسلامی و سبک زندگی اسلامی از مسائل مهم کشور است؛ اگر سبک زندگی اسلامی درست نشود اقتصاد مقاومتی تحقق نمی یابد.

حدادعادل در این نشست ضمن توصیه به دانشجویان برای دعوت از مسئولان مختلف کشور گفت: توصیه من این است شما در طول سال از مسئولان مختلف مثلا مسئولان قوه‌قضاییه برای حضور در جمع خود دعوت کنید، به جای کلی گویی حرف‌های مشخصی بزنید و حرف‌های مشخصی بشنوید. بنده مدتی قبل خدمت آقای آملی لاریجانی رفتم و مسائل مختلفی را پیگیری کردم و ایشان پاسخ داد، شما نیز می‌توانید پاسخ سوالات‌تان را دریافت کنید.

وی با بیان این که نوگرایی در کشور ما بسیار مهم و امری درست است،یادآورشد: بنده اعتقاد دارم برخی از تشکیلات قدیمی دورانشان به سر آمده و باید نوشوند، پوست بیندازند و جای خود را به تشکیلات جوان‌تر دهند. ما با جوانگرایی مخالف نیستیم؛ بنده تمام عمر خود را برای جوان‌ها گذاشته‌ام و در حال حاضر نیز مدرسه‌داری از دغدغه‌های روزانه من است. اما باید بدانید کلی‌گویی ما را به جایی نمی‌رساند و باید مصادیق را در این بخش مشخص کرد.

وی افزود: آینده ما در گرو این است که چگونه تغییری در گفتمان‌ها دهیم که در عین پایبندی به گفتمان و اصول تحول ایجاد کنیم.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که ایده عملیاتی شما برای شروع نوگرایی در حکومت چیست،‌ گفت: اول باید مشخص کرد کجا نیاز به نوگرایی دارد و مقصود ما از نوگرایی چیست؛ بعد آن را عملیاتی کنیم، هر نوگرایی خوب نیست و آن نوگرایی مطلوب است که وضع ما را بهتر کند.

حدادعادل در پاسخ به سوال دیگری درباره سند تحول بنیادین و 2030 نیز گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از بحث و بررسی‌های فراوان تصمیم بر این شد 2030 سند تحول نظام ما نیست و سند تحول بنیادین سند ما در حوزه آموزش و پرورش است که بخشی از آن مربوط به کتب درسی است.

حدادعادل در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و اینکه قرار بود فرآیند تصمیم‌گیری از پایین به بالا باشد و همچنین دلیل کناره‌گیری یکی از کاندیداها، اظهار داشت: جبهه مردمی انقلاب اسلامی در دی‌ ماه اعلام موجودیت کرد، اگر بخواهیم تشکیلاتی از پایین به بالا شکل بگیرد باید قبلا تشکیلاتی در شهرستان‌ها داشته باشیم و این امر با توجه به زمان ممکن نبود.

وی افزود: کاری که کردیم این بود که در هر شهرستان و شهری نیروهای مخلص انقلابی را که می‌شناختیم و از قبل امتحان پس داده بودند را دعوت کردیم؛ مردمی بودن آن از این نظر بود که کاندیداها از دل دو مجمع دو سه هزار نفری بیرون آمد، که چنین مسئله‌ای قبلا سابقه نداشت.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه فرآیندهای جبهه مردمی اینگونه نبود که قرعه‌کشی کنیم و از بالا به پایین تصمیم‌گیری شود، تا آنجایی که امکان داشت این فرآیندها مردمی بود.

حدادعادل درباره کناره‌گیری یکی از کاندیداها نیز یادآورشد: این‌طور نبود کسی چشم‌ بر واقعیت‌ها ببندد و کسی مجبور به کناره‌گیری شود؛ ما از ابتدا گفتیم که کاندیداهای ما به ویژه نسبت به دو کاندیدای نهایی در سطح مدیریت جبهه مردمی نظر منفی وجود نداشت، بنا نبود با یکی بازی کنیم و یکی را حفظ کنیم و یا دورویی و نارو بزنیم، از اول گفتیم که این دو نامزد هر کدام ظرفیتی دارند و باشند.

وی اضافه‌کرد: خودشان هم قبول کردند، اگر هر دو باشند رأی شکسته می‌شود، گفتیم فردی که آرای بیشتری دارد بماند و دیگری به نفع او کنار رود و چیزی که رخ داد غیر این نبود؛ ممکن است اگر کاندیدایی کنار رفت، همه آرا به سمت کاندیدای مورد نظر نیاید، اما چه کسی می‌داند اگر هر دو می‌ماندند، وضع بهتر بود؟ تصمیمی که گرفته شد، خودِ کاندیداها دخیل بودند، این تصمیم براساس نظرسنجی‌ها بود.