پیروزی بر داعش از ناحیه ذات اقدس الهی است/ باور نمی کردند داعش به ذلیل‌ترین وجه از این کشورها طرد شود

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان جلسه درس تفسیر امروز خود با اشاره به پیروزی جبهه مقاومت اسلامی بر فتنه تروریسم تکفیری و پایان یافتن سیطره داعش بیان داشتند: مطلب مهمی که امروز باید به عرض شما برسد این است که ذات اقدس الهی توفیقی داد به نظام اسلامی چه برادران و فداکاران ایران، چه برادران و فداکاران عراق، چه برادران و فداکاران سوریه که خطر این سلفی و تکفیری و داعشی به استکبار و صهیونیسم برگشت.

ایشان ادامه دادند: ما در قرآن یک اصل کلی داریم که «ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»؛ این فتح و پیروزی از ناحیه ذات اقدس الهی است، ما خدا را شاکریم که این خطر به خود خطرآفرین برگشت.

معظم له با تبریک این پیروزی تاریخی ابراز داشتند: این نعمت بزرگ را هم به نظاممان، به رهبرمان، به مسئولین، به فرد فرد عزیزان و فداکاران این مرز و بوم مخصوصاً به خانواده‌های معزّز و معظّم شهدای حرم تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی به آیات نصر در قرآن کریم اشاره کردند و اذعان داشتند: این نکته را باید بدانیم، هر اندازه ارتباط ما به وجه الله قوی‌تر باشد ارتباط خدا نیز با ما بیشتر است، وقتی که ما سعی می‌کنیم دین خدا را یاری کنیم، خدا هم می‌فرماید: « إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکُمْ» خدا می‌شود ناصرِ ما، نصرت این است که یک بخشی از کار به دوش خود ماست، ما باید انجام بدهیم و آن تتمیم و تکمیل را خدا به عهده می‌گیرد. از این قوی‌تر اگر ارتباطمان را با اخلاص و تلاش و کوشش بیشتر کنیم و رابطه‌مان را با خدا نزدیک‌تر کنیم، این نصرت به ولایت تبدیل می‌شود! این می‌شود ولی، فرق جوهری ناصر و ولی این است که در نصرت، یک بخش کار را خود این شخص انجام می‌دهد، تتمیمش را به عهده آن کمک، معین، معاون و ناصر خواهد بود اما در ولایت، ولیّ همه کارهای مولّی‌علیه را به عهده دارد؛ اگر یک نوجوانی بخشی از کارها را خود به عهده بگیرد و بخشی از کارها را پدر کمک بکند می‌گویند پدر، ناصر این پسر است، اما یک کودک نوزاد همه کارهای او را پدر و مادر به عهده دارند اینجا ولی او هستند نه اینکه بخشی از کارها را کودک بکند بخشی از کارها را مادر یا پدر، در اینجا ولیّ، همه کارها را به عهده دارد، پس ولایت، قوی‌تر از نصرت است.

 

ایشان خاطرنشان کردند: در مسئله نصرت دارد که «وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی» اگر این تعبیر به همین صورت بود «و ما رمیت و لکن الله رمی» می‌شد ولایت، اما این «إِذْ رَمَیتَ» را قرآن اضافه کرده و فرمود آن وقتی که تو انداختی، در حقیقت دیگری انداخت «وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی»، در حقیقت این «إِذْ رَمَیتَ» یک تأثیر کلیدی دارد. مثل اینکه فرمود: «قاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیدیکُمْ» این از نصرت قوی‌تر است و فاصله نصرت و ولایت را دارد تأمین می‌کند، می فرماید خدا با دستِ شما آنها را عذاب می‌کند، پس ما یک «وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی» داریم، یک «قاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیدیکُمْ»، یک وقت هم خدا بی‌پرده سخن می‌گوید، می‌فرماید: «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ» همه را می‌زند کنار می‌گوید من میدان‌دار بودم، این دقیق‌تر و غنی‌تر و دشوارتر از «ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ» است، دقیق‌تر از «قاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیدیکُمْ» است؛ این می‌شود توحیدِ ناب، اگر یک رزمنده‌ای به جایی برسد که بگوید: (ما بنا من نعمة فمنک) این آیه را خوب درک می‌کند «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ».

معظم له تصریح داشتند: این عزیزان ما، این مدافعان حرم و این سرداران ما مخصوصاً این برادر عزیز و کریم و مهربان و محبوب ما، جناب سردار قاسم سلیمانی (حفظه الله، نصره الله، ایّده الله) ان‌شاءالله به اینجا رسیده است که در آن نامه‌ای که به مقام معظم رهبری نوشته‌اند خاضعانه کلّ این فتح و پیروزی را به ذات اقدس الهی نسبت دادند، این معنا و تأثیر دعاست.

حضرت آیت الله جوادی آملی داعش را برانگیزخته‌شده استکبار و صهیونیست دانستند و اظهار داشتند: همه این کشورهای عراق، سوریه و بخشی از ایران و همسایه‌های این کشورها، هیچ کدام این فکر را نمی‌کردند که این خوارج بدخیمِ برانگیزخته‌شده استکبار و صهیونیسم به ذلیل‌ترین وجه از این کشورها طرد شوند. که امیدواریم ذات اقدس الهی اینها را به عذاب الیم در دنیا و آخرت معذّب بفرماید!

ایشان با تاکید بر هوشیاری همیشگی نسبت به توطئه های دشمن بیان داشتند: ما ضمن تبریک و تقدیر به همه عزیزان این نکته را هم عرض می‌کنیم که یک بیان نورانی قرآن کریم به وجود مبارک پیغمبر(ص) دارد، فرمود رسول من! حالا درست است در فلان جبهه پیروز شدی اما «لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی‌ خائِنَةٍ مِنْهُمْ»، درباره همین صهیونیست‌ها فرمود اینها هر روز نقشه می‌کشند، بنابراین هم باید شاکر بود و سجده در پیشگاه ذات اقدس الهی کرد، هم باید همواره هوشیار بود.

معظم له با یادآوری جمله معروف امام(ره) در خصوص رزمندگان اسلام اظهار داشتند: چنین پیروزی‌ای، رزمندگان اسلام در زمان دفاع مقدس هشت ساله داشتند، امام(ره) یک پیامی داد و فرمود «من آن دست‌های مجاهدانی را می‌بوسم که بالای آن دست‌ها، دست خداست» یعنی دست خدا را من دارم می‌بوسم «یدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیدیهِمْ» این جمله از غنی‌ترین و قوی‌ترین نکات عرفانی است که امام فرمود، این بیان توحیدی است؛ یعنی دست خدا که بالای دست این رزمندگان است می‌بوسم، البته آن دست بوسیدنی است! الآن ما هم که امّت آن امام(رضوان الله تعالی علیه) هستیم دست مدافعان حرم و آن مدافعانی را می‌بوسیم که دست خدا، بالای دست آنهاست.