زارعی: درخت ۹دی متعلق به مردم است

سعدالله زارعی کارشناس مسائل استراتژیک در گفتوگو با فارس با اشاره به مفهوم مردم در هویت "۹دی" گفت: در بسیاری از موارد هست که اشاره ما به مفهومی به نام مردم، اشاره به یک طیف خاص است، نه همه مردم به صورت عام اما وقتی به این مفهوم در ۹دی نگاه میکنیم و میگوییم که مردم آمدند و مردم فتنه را شکست دادند، در اینجا مراد ما از مردم بخشی از مردم نیستند و منظور هم این نیست که فقط عدهای از مردم بودند که به صحنه آمدند.

وی تصریح کرد: این حرف به هیچ وجه با نیت تجلیل گفته نمی‌شود که ۹دی یک اقدام به تمام معنا مردمی بود. باید اذعان کنیم که تمام ریشه، ساقه، شاخ و برگ‌ها و میوه‌های ۹دی از مردم و متعلق به مردم بود.

این کارشناس مسائل استراتژیک با تأکید بر اینکه در ۹دی به هیچ وجه این، یک طیف خاص نبودند که نقش ایفا کردند خاطرنشان کرد: در ۹دی تمام مردم و همه آنهایی که جامعه‌ای به نام ایران را تشکیل می‌دهند، نقشی بی‌بدیل و همه‌گیر را اجرا کردند.

زارعی در ادامه یکی از نشانه‌های بارز مردمی بودن ۹دی را عدم دخالت هیچ گروه و حزبی در این حرکت عظیم عنوان کرد و گفت: مردم در ۹دی، فارغ از مراسمی که می‌توانست با دخالت حکومت برگزار شود، یک مراسم ملی را در حمایت از رهبری و نظام به تصویر کشیدند و معنای این مراسم ملی آن بود که مردم آن را متعلق به خودشان می‌دانستند و لذا این حماسه ایجاد شد.

وی افزود: آنهایی که ۹دی را شکل دادند، تمامی با یک علامت که به شکل‌های مختلف جلوه‌گر شده بود، آمدند و آن حمایت از رهبری و آرمان‌های نظام و در ادامه، نفی فتنه بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه شعارهایی که مردم در ۹دی سر می‌دادند، جنبه تزئینی نداشت، یادآور شد: این شعارها به طور صریح از رهبری دفاع و فتنه‌گران را نقد می‌کردند.

زارعی گفت: تمام این خصلت‌ها، عمق مردمی بودن ۹دی را جاودانه و تقصیرناپذیر کرد و راه چند و چون در محتوای ۹دی و هدف آن را برای همیشه بست.

وی اضافه کرد: ۹دی توانست تصویری شفاف را از خواستههای مردم ایران به نمایش بگذارد.