پرتاب ماهواره فجربه فضا، اوایل خرداد امسال

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، مهندس مهدی فرحی در همایش بخش ویژه هوافضای دومین جشنواره فیلمهای صنعتی که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به اینکه بهترین سرمایههای کشور، نیروی انسانی و مغزافزار است، اظهار کرد: یکی از مصادیق سرمایههای انسانی استفاده از نیروهای شایسته در فناوریهای نوین است.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به بخش هوافضا شده است، یادآور شد: بعد از انقلاب، تلاش‌های خوبی در این حوزه صورت گرفت، به عبارتی طی سال‌های گذشته شاهد انجام اقدامات مناسب در جهت توسعه فناوری در چهار حوزه سازمان‌های صنایع هوایی، ‌فضایی، هواپیمایی و هوافضا بوده‌ایم.

فرحی با اشاره به این که در حال حاضر در سطح کشور بیش از ۲۰۰ نهاد هوافضایی در بخش‌های آموزش، طراحی و بهره‌برداری فعالیت می‌کنند، گفت: گستره این صنعت هر روز در کشور پررنگ‌تر می‌شود، از سوی دیگر در این راستا حمایت‌های محوری زیادی صورت گرفته است که می‌توان به تشکیل شورای عالی فضایی، کارگروه هوافضا در بخش‌های مختلف، انجمن‌ها و تشکل‌های هوافضا و چاپ مجلات مختلف تخصصی که تیراژ آنها به چندین نسخه رسیده، اشاره کرد که تمامی آنها نشان‌دهنده تحولات بزرگ در این حوزه است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد توسعه فناوری هوافضا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در این معاونت ۱۰ ستاد توسعه فناوری‌های راهبردی وجود دارد که وظیفه شناسایی و ارتقای فناوری‌های کشور را برعهده دارند که یکی از این ستادها، ستاد توسعه فناوری هوافضا است.

دبیر ستاد توسعه فناوری هوافضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اهمیت و توجه به حوزه هوافضا اظهار کرد: یکی از علت‌های اهمیت فناوری هوافضا این است که این صنعت بسیار پیچیده و گران قیمت است و هزینه‌های نیروی انسانی، سخت افزار و سازمان افزار در این صنعت بالاست. همچنین این فناوری زمانبر بوده و برای رسیدن به نتیجه باید زحمت و تلاش زیادی کشید، به عبارتی فناوری هوافضا به بودجه‌های خاص و توجه خاص نیاز دارد.

فرحی تصریح کرد: فناوری هوافضا موجب ایجاد غرور ملی می‌شود که این حس در پرتاب ماهواره‌های امید، رصد و نوید نمایان بود، همچنین این فناوری می‌تواند نیروهای نخبه کشور را جذب کند و باعثارتقای سطح کیفی علوم مرتبط، همچنین پیشبرد صنعت کشور شود؛ چراکه این فناوری پس از مدتی تجاری‌سازی شده و ارتقای صنعت را به دنبال خواهد داشت.

دبیر ستاد توسعه فناوری هوافضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه فناوری هوافضا موجب کارآفرینی می‌شود، اعلام کرد: امروز طبق آمار رسمی دولت در عرصه هوافضا ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و ۵۰۰ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد شده است. از سوی دیگر گردش مالی این فناوری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال عنوان شده است. فرحی با اشاره به ماموریت‌های اصلی ستاد توسعه فناوری هوافضا اظهار کرد: ایجاد هماهنگی و استقرار الگوی همکاری یکی از ماموریت‌های این ستاد است، با توجه به اینکه بیش از ۲۰۰ نهاد در حوزه هوافضا فعالیت می‌کنند، هماهنگی میان این نهادها و جلوگیری از موازی کاری آنها نیز برعهده ستاد توسعه فناوری هوافضاست. همچنین این ستاد باید با استقرار الگوی همکاری باعثایجاد هم‌افزایی میان نهادهای مرتبط شود.

وی از دیگر ماموریت‌های ستاد را بسترسازی برای تجاری سازی عنوان و تاکید کرد: ‌باید زمینه انتقال فناوری از گستره دولت به مردم و عمومی سازی این فناوری را فراهم کرد، همچنین باید بتوانیم فعالیتهای ستاد را که پیشرفت خوبی در سال‌های اخیر داشته است، چند برابر کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری هوافضای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اهداف این ستاد را سیاست گذاری و ارزیابی موقعیت فناوری هوافضا در کشور عنوان کرد و گفت: چهار گام برای ارزیابی موقعیت این فناوری وجود دارد که ترسیم وضع موجود این فناوری در کشور یکی از این گام‌هاست که در این راستا ستاد توسعه فناوری هوافضا توانست در کتابچه‌ای ۵۰۰ صفحه‌ای وضعیت موجود در چهار حوزه هوافضا را مشخص کند.

به گزارش ایسنا وی تصریح کرد: ‌ همچنین تعریف سند چشم انداز ۱۴۰۴ یکی دیگر از گام‌های ارزیابی موقعیت این فناوری است که با مشارکت چهار سازمان حوزه هوافضا و با تلاش بیش از ۴۵۰ نفر از متخصصان خبره و کارآمد طی دو سال سند جامع هوافضا تدوین و طی دو ماه گذشته برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان خرداد ماه این سند ۱۲ هزار صفحه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود. با توجه به اینکه در تدوین سند از روش‌های مبتکرانه‌ای استفاده شده است، کتابچه‌ای از نحوه تنظیم اسناد توسعه‌ای کشور نیز در ستاد تدوین شده است که می‌تواند به دیگر حوزه‌ها در تهیه اسناد مشابه کمک کند.

فرحی با بیان اینکه نقشه راه ستاد توسعه فناوری هوافضا تدوین شده و به زودی رونمایی می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس ستاد توسعه فناوری هوافضا در نظر دارد در نگاشت نهایی سیاست گذاری خود مشخص کند که هر یک از سازمان‌ها و نهادهای این حوزه چه نقشی در مسیر توسعه این فناوری دارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری هوافضای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به دیگر اهداف این ستاد ادامه داد: ‌شبکه سازی و حمایت از بخش خصوصی از اهداف دیگر تشکیل این ستاد است که در این راستا طی سه سال گذشته بیش از ۱۰۰ شرکت خصوصی مورد حمایت قرار گرفته و سعی شده است که در پروژه‌ها مشارکت حداکثری نهادهای داخلی را داشته باشیم. ضمن اینکه با نهادهای خارجی نیز همکاری می‌کنیم، زیرا ارتقای این صنعت به مشارکت خارجی نیاز دارد.

فرحی با اشاره به فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی در این حوزه گفت: ‌وظیفه داریم فرهنگ هوافضا را ترویج و گسترش دهیم، چرا که یکی از نکات کلیدی و مصادیق توسعه فناوری و صنعت، ترویج و فرهنگ‌سازی است که جشنواره فیلم‌های صنعتی نیز در بحثمستند‌سازی در همین راستا دنبال می‌شود.

وی درباره برگزاری جشنواره فیلم‌های صنعتی خاطرنشان کرد: ‌ مستندسازی می‌تواند در در راستای ترویج هوافضا مفید باشد که از آن جمله ارتقای غرور ملی و بالابردن خودباوری است که در عرصه کارکردهای اجتماعی حاصل می‌شود. در این زمینه کشور موفق به پرتاب سه ماهواره طی سه سال اخیر شده است. ماهواره چهارم هم به نام «فجر» اوایل خرداد ماه سال جاری توسط ماهواره‌بر سفیر ۱ ب، پرتاب می‌شود. همچنین در دهه فجر امسال ماهواره «طلوع» توسط ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب خواهد شد با این موفقیت، از ساخت سفیر ۱ آ و سفیر ۱ ب وارد مرحله ساخت سفیر ۲ می‌شویم.

فرحی از دیگر کارکردهای این جشنواره را ترویج هوافضا و ارتقای آموزش عمومی کشور در عرصه هوافضا عنوان کرد و گفت: ‌این مستندسازی‌ها می‌تواند کارکردهای تجاری داشته باشد و برندها را تقویت کند. آموزش‌های تخصصی نیز می‌تواند در راستای ترویج و فرهنگ سازی و مدیریت دانش این فناوری مفید باشد.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم با حضور مهندس فرحی، دکتر روستا آزاد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف و دکتر سعید سهراب پور، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از برگزیدگان دومین جشنواره فیلم‌های صنعتی در بخش‌های هوایی، فضایی و بخش خصوصی با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر شد و نماهنگ «الله اکبر» از اداره کل تبلیغات دفاعی «ودجا» به عنوان برترین اثر بخش هوافضای جشنواره انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت.