«سکوت آوازخوان»؛ روایتی از گسستن زنجیر انتقام

علیرضا کوشک جلالی، مترجم، طراح و کارگردان این نمایش  با بیان اینکه تاکنون حاصل فعالیت‌های آموزشی‌ِ او در شهرستان‌ها برگزاری چندین کارگاه آموزشی بازیگری و کارگردانی و اجرای ۲۰ نمایش بوده است، بیان کرد: اسامی این نمایش‌ها عبارت‌اند از «روبینسون و کروزو»، «خدای کشتار»، «سیستم گرونهلم، «پستچی»، «پابلو نرودا»، «رعنا»، «لخت»، «قلبی در مشت»، «آرت»، «رومئو و ژولیت»، «جنگ و صلح»، «پابرهنه» و «موسیو ابراهیم» است.

او که در تور دوماهۀ آموزشی و اجراییِ امسال نیز چند کارگاه آموزشی در شهرهای مختلف برگزار کرده و نمایش‌های «جنگ و صلح» و «موسیو ابراهیم» را روی صحنه برده است، ادامه داد: آخرین اجرای من در شهرستان‌ها، نمایش «سکوت آوازخوان» بر اساس نمایشنامۀ «سوختن‌ها» اثر «وجدی معوض» است که با ترجمه و کارگردانیِ من و با حضور هنرمندان اصفهانی در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفته است. من در این اجرا از فاصله‌گذاری بِرِشت و شیوه مدرن اجراییِ تعزیه استفاده کرده‌ام.

«سکوت آوازخوان»؛ روایتی از گسستن زنجیر انتقام

او افزود: «معووض» نویسنده‌ای است که با خانواده‌اش در اثنای جنگ‌های لبنان در دهه ۶۰ و ۷۰ به کانادا مهاجرت کرد. او جنگ، آوارگی، کشتار، تنفر، عشق و بی‌هویتی را با هم تجربه کرده است؛ ازاین‌رو نوشته‌هایش نشئت‌گرفته از همین مقوله هستند. او بی‌هویتی و بحرانِ هویت را در آثارش دنبال می‌کند. به دیگر سخن، هویت، یکی از دغدغه‌های فکری و ذهنی وجدی معوض است.

طراح و کارگردان نمایش «سکوت آوازخوان» اضافه کرد: «سکوت آوازخوان» نمایش‌نامه‌ای در ارتباط با جنگ، برادرکشی، خشم و عشقی سرکش به انسان و انسانیت است. در یک سفر اودیسه‌وار، برادر و خواهر دوقلویی کشف می‌کنند که برادر ناتنی‌شان، پدرشان هم بوده است.

کوشک جلالی که برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلنِ آلمان شده و در چند سال اخیر توجه مخصوصی به تئاتر شهرستان‌ها داشته است، خاطرنشان کرد: قصه نمایش «سکوت آوازخوان» در دوره جنگ داخلی لبنان می‌گذرد. جنگ ۱۵ سالۀ داخلی لبنان که در تارک تاریخ نقاط سیاهی را برجای گذاشت و حاصلِ آن ۱۲۰ هزار کشته و یک‌میلیون نفر آواره بود بر وجدی معووض تأثیر عمیقی بر جای گذاشت.

او تصریح کرد: این نمایش با درون‌مایۀ عشق و شَرَف و خون‌خواهی‌، روایتگر زندگی «ناوال ماروان» یکی بازماندگان جنگ است. در سال ۲۰۱۱ میلادی فیلمی به همین نام از نمایش بانوی آوازخوان ساخته‌شده که کاندیدای اسکار همان سال شد و در روزنامه نیویورک‌تایمز نیز به‌عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۱ معرفی شد.

این کارگردان بیان کرد: در نمایش «سکوت آوازخوان» پرنیان طباطبایی، مرضیه مهرجویی، ایمان فلاحتی و جلیل جلالی به‌عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند، مازیار عارف آهنگساز، هومن جلالی دراماتورژ، جلیل جلالی تهیه‌کننده و مریم علی‌اکبری به‌عنوان سرپرست گروه و دستیار کارگردان حضور دارند.

به گزارش ایسنا، نمایش «سکوت آوازخوان» تا ۹ تیرماه هر شب ساعت ۲۰ در سالن تماشای تالار هنر، واقع در خیابان لاله جنوبی، انتهای خیابان قدس، پارک لاله به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.