فعالیت ۹۳ هزار هیات کشور در ایام محرم

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید باباخانی، رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی درباره نقش هیات در خنثی‌سازی تحریفات دشمن در ایام محرم گفت: مجموعه‌های هیئت کشور از بالندگی و فکر عمیق برخوردارند. چون آحاد مردم و اندیشمندان فرهیخته در آنجا حضور دارند. پس هیئت مجموعه زنده‌ای است و بسیاری از آسیب‌ها را در درون خود حل می‌کند.

حجت‌الاسلام باباخانی ادامه داد: ما هم به عنوان تسهیل‌گر این میدان سعی کردیم با تاسیس اندیشکده هیئت، برگزاری کنگره نوحه و ... به تولید کار‌های ایجابی و فاخر دامن بزنیم. یعنی اگر کار‌های ویژه در حوزه نوحه انجام می‌شود، آن‌ها را معرفی کنیم. مهرواره «هوای نو» به دنبال آن است، که قله‌های عرصه هیئت و کسانی که در شاخه‌های مختلف کار‌های فاخر انجام دادند، معرفی کند.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی با بیان اینکه مهرواره «هوای نو» در حوزه هیئت ۴۱ رشته را برگزار می‌کند، افزود: در عرصه هیئت ۱۵۰ داور حضور دارند. قطعاً کار‌های ایجابی به نسبت کار‌های سلبی موثرتر است. البته ما سامانه‌ای را تحت عنوان صدای هیئت تاسیس کردیم، که اگر کسی نکته‌ای بابت هیئت دارد بیان کند. از طرف دیگر اگر هیئتی با مشکل روبه‌رو شد، می‌تواند در این سامانه مشکلش را ثبت کند.

وی درباره تعداد هیات در سطح کشور توضیح داد: نزدیک به ۹۳ هزار هیئت در سطح کشور داریم، که این آمار روضه‌های خانگی را دربر نمی‌گیرد. حدود ۴۰ هزار هیئت هم در طول سال برنامه‌های خود برگزار می‌کنند. ولی آن ۹۳ هزار هیئت بیشتر در ایام محرم فعالیت دارند. البته آن‌طور نیست که همه آن‌ها ۱۰ شب برنامه داشته باشند، ولی بیشتر آن‌ها برنامه‌های مفصل دارند.

فعالیت ۹۳ هزار هیئت کشور در ایام محرم

حجت‌الاسلام باباخانی درباره آمار برگزاری روضه‌های خانگی بیان کرد: نمی‌توان به‌طور دقیق آمار روضه‌های خانگی را حساب کرد. چون یک نفر در خانه خود دوستانش را دعوت می‌کند و روضه برپا می‌کند. معمولاً تعداد روضه‌های خانگی در دهه دوم و سوم محرم بیشتر می‌شود. ما سعی کردیم به آن‌ها از جهت فرهنگسازی روضه‌های خانگی کمک کنیم.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی با اشاره به اینکه امسال به دنبال شعارمند شدن هیات هستیم، گفت: اول اینکه هر هیئت شعار خود را داشته باشد و شعارمند شدن هیات اتفاق مهمی است. حتی در زمینه شعار می‌تواند سخنرانی، مداحی و فضاسازی صورت گیرد. مجموعه هیات کشور شعاری را تحت عنوان «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» به عنوان شعار مشترک هیات در سال معرفی کرد، که هیات می‌توانند در کنار شعار خود این شعار را برای همدلی و انسجام اجتماعی تبلیغ کنند.