توضیح دبیر جشنواره فیلم فجر درباره علت عدم حضور برخی چهره‌ها

مجتبی امینی، دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در برنامه « نقد سینما » شبکه چهار در پاسخ به این انتقاد که عمده فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ارگانی است، گفت: لفظ فیلم‌های ارگانی غیر کارشناسی است. اولاً اینکه یک سوم آثار جشنواره فیلم فجر از بخش خصوصی است. اینکه می‌گویند دو سوم آثار ارگانی است باید گفت بخشی از این آثار مشارکت ارگان‌ها با بخش خصوصی است. یعنی من تهیه‌کننده مقداری پول داشتم و به سمت ارگان‌هایی مانند فارابی رفتم و فیلم ساختم. بخش دیگر آثار هم از بخش دولتی است.

امینی ادامه داد: خانواده سینما از این موضوع رنج می‌برند که چرا حجم تولیدات کم است، چرخ صنعت نمی‌چرخد و امرار معاش خانواده سینما بعد از کرونا ضعیف شده است. آیا وقتی بخش خصوصی امکان ریسک سرمایه‌گذاری در سینما را نمی‌دهد و حجم تولیدات این بخش کم شده و بخش دولتی به رونق سینما کمک می‌کند، غلط است؟ اگر غلط است، پس چه کسی باید به داد خانواده سینما برسد؟ ما چه مشکلی با سینمای ارگانی داریم؟

دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه مگر نهادهایی مانند سازمان اوج، فارابی، حوزه هنری انقلاب اسلامی، موسسه شهید آوینی و ..‌. فیلم می‌سازند، از عوامل خارج از کشور استفاده می‌کنند؟ تصریح کرد: مگر بچه‌هایی که فیلم می‌سازند، از اهالی سینما نیستند؟ ما در فضایی گیر کردیم، که یکسری از دوستان فکر غلطی را در جامعه برای ادبیات اپوزیسیونی پهن می‌کنند.  

توضیح دبیر جشنواره فیلم فجر درباره علت عدم حضور برخی چهره‌ها

به گفته وی، اگر قرار است در سال ۱۰۰ فیلم ساخته شود، اگر سینمای ارگانی و دستگاه‌های دولتی کمک نکنند، این ۱۰۰ تا به ۵۰ فیلم می‌رسد و سفره سینما کوچک می‌شود!

امینی در پاسخ به این سوال که یک بحث این است از بین ۱۰۶ فیلم فیلم‌های ارگانی انتخاب شدند، تصریح کرد: کارشناسان و اهالی سینما بررسی کنند از این تعداد چندتای آن را بخش خصوصی و دولتی تولید کرده است. قاعده انتخاب آثار شایسته‌سالاری است. شما نگاه می‌کنید ببینید سابقه حوزه هنری انقلاب اسلامی در تولید اثر به نسبت بخش خصوصی بیشتر یا کمتر بوده است. قطعاً سازمان اوج و حوزه هنری کار قابل دفاع و ارزشمند می‌سازد. اگرچه سال‌هایی هم کارهای ضعیف تولید شده، ولی بخش دولتی سرمایه‌اش را برای تولید اثر ضعیف هدر نمی‌دهد. 

دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: ما باید از بخش دولتی سپاسگزار باشیم، که کمک کرده چرخه صنعت سینما بچرخد. ما نباید به اثر برچسب بزنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که بخشی از این انتقادات مربوط به حضور عمده ارگان‌های دولتی بخاطر عدم حضور آثار تعدادی از کارگردانان شاخص کشور است، توضیح داد: ممکن است یک اثر در جشنواره فیلم فجر بدرخشد، ولی در اکران ناموفق باشد. ممکن است یک اثر از کارگردان شاخص باشد و در اکران هم موفق باشد، ولی جنس جشنواره‌ای نداشته باشد. انتخاب اثر بخاطر اسم کارگردان و مولف کار درستی نیست. اثر باید جایگاه قابل قبول داشته باشد.

دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به حضور انیمیشن‌ها در آثار انتخابی جشنواره اشاره کرد و گفت: این چهار انیمیشن قطعاً مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد. یازدهم بهمن افتتاحیه جشنواره فیلم فجر خواهد بود. دوازدهم تا بیست و دوم آثار انتخابی در سینماهای مردمی و خانه جشنواره به نمایش در می‌آیند. در نهایت بیست و دوم بهمن شاهد درخشش سیمرغ‌ها در دستان اهالی سینما هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که هیئت داوران انتخاب شده؟ گفت: در حال گفت‌وگو هستیم. زمانی هیئت داوران جشنواره فیلم فجر انتخاب می‌شوند، که کار هیئت انتخاب تمام شود و بدانیم کدام از یک از اهالی سینما اثر در حوزه رقابتی ندارند. هر وقت فیلم‌ها نهایی شود و به بخش رقابتی سودای سیمرغ راه یابد، گفت‌وگو و انتخاب داوران شکل می‌گیرد.

امینی درباره عدم حضور خانم و جوان‌ترها در اعضای هیئت انتخاب توضیح داد: کار هیئت انتخاب کار سنگینی است. این اعضا باید یک ماه شبانه‌روز وقت بگذارند، تا فیلم‌های سخت را از زاویه‌های مختلف بررسی کنند. بعضی اوقات کارهای هیئت داوران راحت‌تر است؛ چون تکلیفشان مشخص است. برای خانم‌ها سخت است، که یک‌ ماه برای انتخاب آثار زمان بگذارند. حتماً در بخش داوری در خدمت بانوان سینمای ایران خواهیم بود.