سیستم بانکی کشور باید کاملا شرعی و در خدمت مردم باشد

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیرعامل بانک ملی و رییس شورای هماهنگی بانک ها با تبریک اعیاد شعبانیه به مسأله بانکداری اشاره کرده و فرمودند: بانکداری باید در خدمت مردم باشد یعنی قسمت مهمی از مشکلات مالی مردم با بانکداری حل می شود.

ایشان افزودند: اگر بانک ها وظیفه خود را به خوبی انجام دهند بسیاری از مشکلات حل می شود و اگر این چنین نباشد مشکلات حل نخواهد شد، عمده منابع بانک ها برای مردم است؛ شاید تعدادی از بانک ها همه سرمایه متعلق به خودشان همان ساختمان های گران قیمت باشد و شاید پولی نداشته باشند؛ بنابراین بیشتری پول های جاری متعلق به مردم است.

معظم له با بیان این که مردم می گویند بانک ها در خدمت آن ها نیستند، اظهار داشتند: مردم می گویند که بانک ها در خدمت سرمایه داران هستند که معوقات بانکی بسیاری نیز دارند و نسبت به افراد ضعیف توجه ندارند.

ایشان ادامه دادند: همچنین می گویند که بانک ها به شدت دنبال سرمایه گذاری هستند و به همین دلیل به ساختن بانک های متعدد روی آورده اند؛ چرا اجازه دادند که برخی مؤسسات تشکیل شود که حال بخواهند جمع کنند؛ امیدواریم که اشکالات برطرف شده و ثابت شود که بانک ها می خواهند به مردم خدمت کنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که بانک ها دارای مشکلات زیربنایی و روبنایی هستند، ابراز داشتند: یکی از اشکالات زیربنایی این است که برخی از قراردادها اشکال شرعی دارد و درست نیست، مشکل روبنایی نیز مشکلات اجرایی است.

معظم له عنوان کردند: پرسیده می شود آیا پولی که برای خودرو گرفته شود می توان برای کار دیگری خرج کرد که می گوییم چون عقد شرعی مشخص است  نمی توان از آن تخلف کرد اما در بسیاری موارد بانک ها توصیه به آوردن فاکتور صوری می کنند.

ایشان خاطرنشان کردند: بانک های باید اعتماد مردم را حفظ کنند که اگر نعمت حفظ شود افزایش پیدا می کند اما اگر حفظ نشود از دست می رود؛ افرادی به طرز عملکرد بانک ها اشکال کرده اند به عنوان مثال بانک به جای این که مبلغ بدهی را از مبلغ خانه بردارد کل خانه را به عنوان وثیقه در اختیار می گیرد یا در فروش خانه عمدا تعلل می کند که مبلغ بدهی زیاد شود، تأخیر انداختن برای بدهی بیشتر گرفتن خیانت است و اشکال دارد.

ایشان اضافه کردند: باید در این تشکیلات آسیب شناسی وجود داشته باشد تا مشکلات را بررسی کند، مشکلات باید بررسی شده و برطرف شود؛ سودهای 28 درصد و 35 درصد مشکل دارد و بای جلوی آن ها گرفته شود.

معظم له با بیان این که بانک ها باید درباره شهرهای مذهبی و مهم همانند قم در زمنیه بدهی ها ارفاق هایی داشته باشند، فرمودند: یکی از حقوقدانان می گفت تا سود 20 و 22 درصد وجود دارد چرخ های اقتصاد راه نمی افتد، همچنین می گفت اگر خارجی ها بدانند چنین سودهایی داده می شود به جای سرمایه گذاری پول خود را به بانک های می برند.

ایشان اضافه کردند: سود بانک ها باید کاهش پیدا کند، بانکداری کشور باید شرعی، پیشرفته و در خدمت مردم باشد؛ همچنین باید درباره جریمه تأخیر فکر شده و حل شود که یکی از معضلات است؛ مسؤولان باید مسأله مؤسسات مالی نامشروع را با جدیت و قاطعیت پیگیری کنند