آداب مراسم نوروزی در سیره ائمه
دید و  بازدید از رسوم اصلی ایرانیان در ایام نوروز است و در روایات بسیاری بر صله ارحام تاکید شده و حتی ائمه هدی بارها نوروز را به سبب این رسم نیکو ستوده‌اند. اما میهمانی رفتن هم مناسکی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد و ملزوماتش را بجا آورد.
 
یکی از آداب توصیه شده توسط ائمه، اجازه ندادن به میهمان برای کار کردن در امور منزل است. این البته یک توصیه اخلاقی است و جنبه ایجابی ندارد اما رعایت آن قطعاً پسندیده و نیکو خواهد بود.  
 
اِبنُ أبى یَعفورَ: رَأیتُ عِندَ أبى عَبدِاللّه  علیه السلام ضَیفا، فَقامَ یَوما فى بَعضِ الحَوائِج، فَنَهاهُ عَن ذلِکَ ، و قامَ بِنَفسِهِ إلى تِلکَ الحاجَةِ، و قالَ علیه السلام : نَهى رَسولُ اللّه  صلى الله علیه و آله عَن أن یُستَخدَمَ الضَّیفُ؛ 
 
 
ابن ابى یعفور می‌گوید: در خانه امام صادق علیه السلام میهمانى دیدم . روزى او براى انجام کارى برخاست . حضرت به او اجازه ندادند و شخصاً آن کار را انجام دادند و فرمودند : رسول خدا صلى الله علیه و آله از به کار گرفتن میهمان، نهى فرموده است. 
 
«کافى(ط-الاسلامیه) ج6، ص283، ح1» 
 
از طرف دیگر رسول اکرم (ص) خودشان هم فرموده‌اند: اَلضَّیفُ یُلطَفُ لَیلَتَینِ، فَإذا کانَت لَیلَةَ الثالِثَةُ فَهُوَ مِن أَهلِ البَیتِ یَکُلُ ما أَدرَکَ؛ میهمان تا دو شب پذیرایى مى شود، از شب سوم جزو اهل خانه به شمار مى آید و هر چه رسید بخورد.

«کافى(ط-الاسلامیه) ج6، ص283، ح1»