چگونه جزء اعوان و انصار امام زمان (عج) شویم؟!
حجت الاسلام هادی عجمی، کارشناس مرکز تخصص نماز درباره ارتباط  موضوع نماز با مهدویت در گفت و گو باخبرنگاران گفت: بنابر تصریح روایات، یاران امام عصر (عج) به چند دسته تقسیم می شوند، یک گروه خواص یا همان 313 نفر که 50 تن از آنها بانوان هستند، گروه دوم 10 هزار نفرند و حلقه بعدی شیعیان و نیز مومنانی اند که حتی ممکن است شیعه نباشند اما شرایط و لیاقت این یاوری را دارند، البته در بین این یاران، هستند عده ای که خاص ترند و یا به تعبیر این دعا «اللهم عجّل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه» جرء اعوان و انصار امام مهدی (عج) محسوب می شوند.

 

 

وی در تشریح چگونگی قرار گرفتن در گروه این اعوان و انصار اظهار کرد: بنابر ویژگی های برشمرده شده برای کسانی که جزء یاران امام عصر (عج) هستند و در عصر ظهور رجعت می کنند می توان خصوصیت اصلی این افراد را شناخت؛ برای مثال ماشطه، آرایشگر دختر فرعون و حضرت سمیه (س)، اولین بانوی شهید اسلام هر دویشان جزء زنان رجعت کننده و از یاوران امام مهدی (عج) هستند که بر سر ایمان خود استقامت ورزیده و با شکنجه های طاغوت زمان به شهادت رسیده اند و مصداق بارز این آیه شریف شدند که می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا...»

 

حجت الاسلام عجمی با بیان اینکه استقامت ویژگی اصلی یاران حضرت ولیعصر (عج) است، ادامه داد: مهمترین تمرین استقامت این است که بدانیم امام مهدی (عج) قلباً از ما چه می خواهند و سپس بر آن مداومت و پایداری کنیم. در روایت است که ما در درون خود پیامبری داریم که از آن به عقل تعبیر می شود، شاید هم این پیامبر بین دل و عقل باشد یعنی هم حسابگر باشد و هم دارای عاطفه، از این رو، باید تمرین کنیم تا آنچه که این پیامبر درونی می پسندد و حکم می کند را انجام دهیم، البته باید مکنونات قلبی را به علمای زمان عرضه کنیم تا میزان مطابقت آنها با خواست امام عصر (عج) را دریابیم.

 

 

 

این پژوهشگر حوزوی نماز اول وقت را از راه های تمرین استقامت در دین برشمرد و تصریح کرد: اگرچه نماز اول وقت واجب نیست، اما برای کسی که می خواهد امام مهدی (عج) را یاری کند، این مسئله واجب می شود چون نماز اول وقت بهترین راه سیر و سلوک و یاری امام عصر (عج) است؛ اینکه اوقات نماز به گونه ای طراحی شده که ما در اوج مشغولیت ها باشیم برنامه ریزی الهی است تا به یاد خدا بیفیتم و او را عبادت کنیم، به تعبیر بهتر بندگی مان را به محک آزمایش بگذاریم.

 

 

 

وی در ادامه تاکید کرد: برای تمرین استقامت نیازی نیست که از خانواده و جامعه بُبریم و عزلت نشین شویم چنان که پیامبر اکرم (ص) نیز این روش را مذمت کرده و فرمودند: «من نماز را دوست دارم!» یعنی اگر می خواهید راه استقامت در پیش بگیرید باید روی نماز اول وقت تاکید داشته باشید و این از راه های رسیدن به مقام «خیر انصاره و اعوانه» شدن، است.

 

 

 

حجت الاسلام عجمی ادامه داد: اگر هر فرد در هر موقعیت و مقامی وقت نماز که فرا رسید کارش را کنار گذاشته و به نماز مبادرت کند آنگاه روحیه استقامت در او به عنوان بنده ایجاد و تقویت می شود؛ از این رو، نماز اول وقت نقطه آغاز و بهترین تمرین برای استقامت است. چون حداقل کار روزانه برای کنار نهادن هر چه غیر خدا است.

 

 

 

وی در پاسخ به این سوال که چه نوع نماز اول وقتی ما را جزء اعوان و انصار امام زمان (عج) می کند، تشریح کرد: در این باره صرفا خواندن نماز اول وقت مد نظر است نه حضور قلب چنان که مرحوم آیت الله قاضی نیز این مسئله را در توصیه به نماز اول وقت بیان کرده اند؛ به عبارت دیگر اگرچه حضور قلب نشانه قُرب است اما در این موضع بحث بله قربان گویی و لبیک گفتن به خدا در لحظه مهم است چنان که وقتی فرمانده نظامی دستوری می دهد سرباز در جا انجام می دهد اگرچه ممکن است حضور قلب هم نداشته باشد.

 

این کارشناس مذهبی قرار گرفتن در زمره اعوان و انصار امام مهدی (عج) را مشروط به داشتن بصیرت نسبت به امام (عج) دانست و ابراز کرد: بصیرت شرط حداقلی و نقطه عزیمت ارتباط با حضرت حجت (عج) است، چنان که توصیه شده در عصر غیبت این دعا را بخوانیم: «ا للّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِف نَبِیَّکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینى»

 

 

 

وی تاکید کرد: بنابر این، جنبه اصلی خواندن نماز اول وقت تقویت ولایتمداری است چراکه وقتی به محض شنیدن اذان، عزم نماز کردن لبیک گفتن به خدا است، چنان که وقتی در سوره مبارکه جمعه ماجرای اقامه نماز توسط پیامبر (ص) مطرح می شود و اینکه در همان زمان گروهی تجاری وارد مدینه شدند و تا این خبر رسید مردم نماز را نیمه کاره رها کرده و به سوی کاروان رفتند. این اشاره یعنی خداوند وقتی می خواهد ولایتمداری افراد را بسنجد نماز را سنگ محک قرار می دهد.

 

 

 

حجت الاسلام عجمی با بیان اینکه تعطیل کردن همه امور برای اقامه نماز اول وقت نخستین گام در مسیر ولایتمداری است، گفت: اکنون که نیمه شعبان فرا رسیده، خوب است عده ای با حضرت مهدی (عج) عهد ببندند که برای چهل صبح بعد از نماز دعای عهد را بخوانند تا به یاوران حضرت حجت (عج) بپیوندند البته به شرط آنکه به آنچه در دعا بر زبان می آورند، پایبند باشند!

 

 

 

کارشناس مرکز تخصصی نماز افزود: ما در دعا به عهدهایی الهی نسبت به امام عصر (عج) اعتراف و اینچنین ولایتمداری خود را ثابت می کنیم، ولایتمداری ای که کلید آن نماز اول وقت است.

 

 

 

وی در پاسخ به این سوال که پس چرا عده ای همچون برخی از سپاه یزید علی رغم نماز اول وقت، ولایتمدار نبوده و با اهل بیت (ع) سر ستز داشته و دارند، اظهار کرد:  یقینا اینها مداوم در نماز اول وقت نبوده اند، اگر عده ای هم نماز شب خوان بودند اما نمازشب خواندن با تقید به نماز اول وقت در هر شرایطی، در تضاد است. نمونه بارز این مسئله ظهر عاشورا است که سپاه امام حسین (ع) به هر شکل نماز جماعت را به جا آوردند در حالی که سپاه عمرسعد چنین نکرد و دست از جنگ نکشید.

 

 

 

حجت الاسلام عجمی خاطرنشان کرد: قطعا بین نمازی که با مستحبات و حتی حضور قلب در آخروقت خوانده می شود با نماز اول وقت که حکم لبیک به خدا را دارد، تفاوت بنیادین است چون این نماز چشم گفتن به خدا است نه طاعت خدا برای برای کسب روزی یا رسیدن به حال خوش شخصی.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: نماز اول وقت تمرین چشم گفتن به خدا است و کسانی که به خدا چشم می گویند می توانند در مواقع حساس و سرنوشت ساز استقامت کنند.