مژده امیدبخش عزرائیل به مؤمنان

زمانی که فرشته مرگ (عزرائیل) برای ستاندن جان مومن می‌‌آید، او بی‌ تابی می‌ کند، امّا عزرائیل به او می‌‌گوید: ای دوست خدا، بی‌‌تابی مکن، چشمت را باز کن و ببین.

امام صادق علیه ‌السلام  در پـاسخ بـه این پـرسش که آیـا مؤمن از جان کندن خود ناراحت می‌شود- : نه، به خدا، زمانی که فرشته مرگ (عزرائیل) برای ستاندن جانش می‌‌آید، او بی‌ تابی می‌‌کند.

امّا عزرائیل به او می‌ گوید: ای دوست خدا ، بی ‌تابی مکن ؛ زیرا سوگند به آن که محمّد صلی‌ الله ‌علیه و ‌آله و سلّم را برانگیخت، من از پدر مهربانی که به بالینت بیاید، با تو خوشرفتارتر و مهربانترم. چشمت را باز کن و بنگر.

حضرت فرمود: رسول خدا صلی‌ الله ‌علیه و ‌آله و سلّم و امیرمؤمنان و فاطمه و حسن و حسین و امامان از نسل آنها علیهم‌‌السلام، در برابرش نمایان می‌‌شوند و به‌ او گفته می‌‌شود: این رسول خدا و ... رفیقان و همراهان تو هستند ... در این هنگام، چیزی برای او خوشتر از این نیست که جان از بدنش جدا شود و به منادی بپیوندد.

 

متن حدیث:

لإمامُ الصّادقُ علیه‌ السلام لمّا سُئلَ: هل یُکرَهُ المؤمنُ علی قَبضِ رُوحِهِ؟: لا واللّه، إنّهُ إذا أتاهُ ملَکُ المَوتِ لقَبضِ رُوحهِ جَزِعَ عِندَ ذلکَ، فیَقولُ لَهُ ملَکُ المَوتِ: یا وَلیَّ اللّه لا تَجزَعْ ، فوالّذی بَعَثَ محمّدا صلی‌ الله ‌علیه و ‌آله و سلّملَأنا أبَرُّ بِکَ وأشفَقُ علَیکَ من والِدٍرَحیمٍ لو حَضَرَکَ ، افتَحْ عَینَکَ فانظُرْ . قالَ: ویُمَثَّلُ لَهُ رسولُ اللّه صلی‌ الله ‌علیه و ‌آله و سلّم و أمیرُ المؤمنینَ وفاطمةُ والحسنُ والحسینُ والأئمةُ من ذُرِّیتِهِم علیهم‌‌السلام فیقالُ لَهُ: هذا رسولُ اللّه و ... رُفَقاؤکَ ... فما شیءٌ أحَبَّ إلَیهِ مِنِ استِلالِ رُوحِهِ واللُّحوقِ بالمُنادی.

 

"اصول کافی، جلد ۳، صفحه ۱۲۷- منتخب میزان الحکمه ص ۵۲۰"