نوآوری‌های فوتبال، ازضربه کرنرتا فن‌آوری خط دروازه

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا ، مجمع بین المللی قانونگذار فوتبال روز پنجشنبه در زوریخ سوئیس تشکیل جلسه داد و در يك تصميم تاريخي به اتفاق آرا با استفاده از فن آوری خط دروازه موافقت کرد و قرار شد این فن آوری برای اولین بار به صورت رسمی در جام جهانی باشگاه ها که دسامبر ۲۰۱۲ در ژاپن برگزار می شود، مورد استفاده قرار گیرد.

فن آوری خط دروازه صرفا جهت کمک به داور جهت تشخیص عبور توپ از خط است و کاربرد دیگری ندارد. زمانی که توپ به طور کامل از خط دروازه عبور کند، این سامانه با ارسال علایمی به ساعت مچی داور، این موضوع را به اطلاع او می رساند. با این حال، تصمیم گیرنده نهایی شخص داور است و اگر تشخیص دهد که سامانه اشتباه کرده است، می تواند گل را نپذیرد.

به این بهانه، نگاهی به نوآوری‌های واردشده در تاریخ فوتبال خواهیم داشت:

۱۸۶۳: در یک نشست تاریخی که در لندن برگزار شد، اتحادیه فوتبال انگلیس به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و نخستین قواعد رسمی فوتبال وضع شد. بر این اساس، قواعد کمبریج – که در دهه ۱۸۴۰ توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه کمبریج نوشته شده بود – مورد بازنگری قرار گرفت تا به این ترتیب نخستین قواعد رسمی و واحد حاکم بر فوتبال وضع شود.

۱۸۶۹: ضربه کاشته دروازه برای نخستین بار معرفی شد و پس از سه سال، ضربه کرنر نیز به فوتبال اضافه شد.

۱۸۷۵: تیر عمودی به جای نوار پارچه‌ای، برای مشخص کردن ارتفاع دروازه مورد استفاده قرار گرفت.

۱۸۷۸: داوران برای نخستین بار از سوت استفاده کردند. در همین سال، نخستین مسابقه فوتبال زیر نور مصنوعی در شفیلد انگلیس بین دو تیم محلی برگزار شد.

۱۸۸۲: اتحادیه‌های فوتبال چهار کشور بریتانیا، قواعد خود را با یکدیگر تطبیق داده و یکسان کردند. به این ترتیب، مجمع بین‌المللی قانون‌گذاری فوتبال(IFAB) که قوانین جهانی حاکم بر فوتبال را تعیین می‌کند، تشکیل شد.

۱۸۹۱: برای نخستین بار ضربه پنالتی وارد قانون شد؛ دروازه‌ها دارای تور شدند و به داور اجازه داده شد درون زمین حضور داشته باشد.

۱۹۰۲: تصمیم گرفته شد برای خطاهایی که در فاصله طولی ۱۸ یاردی از خط دروازه و عرض ۴۴ یاردی رخ می‌دهند، اعلام پنالتی شود و بر این اساس، محوطه جریمه و نقطه پنالتی برای نخستین بار مشخص شدند. همچنین محوطه ۶ یارد نیز در قانون در نظر گرفته شد اما ۴۴ سال طول کشید تا محوط D شکل انتهای محوطه جریمه اضافه شود.

۱۹۱۲: دروازه‌‌بان‌ها از لمس توپ با دست بیرون از محوطه جریمه منع شدند.

۱۹۳۸: با تلاش استانلی روز یکی از اعضای IFAB کتابچه قوانین فوتبال منتشر شد. این کار آن قدر خوب انجام شده بود که تنها در سال ۱۹۹۷ بود که این کتابچه مورد بازنگری قرار گرفت.

۱۹۵۸: برای نخستین بار تیم‌ها اجازه پیدا کردند دست به تعویض بزنند. البته در ابتدا، تعویض تنها در صورت آسیب دیدن دروازه‌بان و یک بازیکن دیگر امکان‌پذیر بود.

۱۹۷۰: برای نخستین بار در جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک از کارت‌‌های زرد و قرمز برای جریمه کردن بازیکنان خاطی استفاده شد.

۱۹۹۰: قانون آفساید به سود تیم مهاجم تغییر کرد. بر اساس قانون جدید، در صورتی که مهاجم و مدافع در یک خط باشند، اعلام آفساید نمی‌شود.

۱۹۹۲: دروازه‌بان‌ها از دست زدن به توپ‌هایی که توسط مدافعان پاس به عقب داده می‌شود منع شدند.

۱۹۹۴: محوطه فني براي اولين بار معرفي شد و مربيان و اعضاي كادر فني ملزم شدند از اين محوطه خارج نشوند. يك سال بعد، داور چهارم نيز كار خود را آغاز كرد.