ستاره سابق پرسپولیس: دوستی‌ام با زلاتان متفاوت است

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، نبیل باهویی مهاجم سوئدی پرسپولیسی‌ها یکی از نفراتی بود که در نیم‌فصل از این تیم جدا شد.

مدیران پرسپولیس درحالی که نیاز به مهاجم داشتند، با جدایی شهاب زاهدی موافقت کردند و همچنین قرارداد نبیل را فسخ کردند تا هم جا برای ثبت قرارداد خریدهای جدیدشان باز شود و هم این‌که بتوانند یک مهاجم جدید به جای نبیل جذب کنند.

باهویی که خریدش از ابتدای فصل هم حاشیه‌ساز شد و پر حرف و حدیث بود، در اکثر بازی‌ها در پرسپولیس نیمکت‌نشین بود. با این حال زدن یک گل و گرفتن یک پنالتی ماحصل کار او در پرسپولیس شد. جدا از بحث‌های فنی و این‌که او بازیکن خوبی بود یا خیر، شخصیت بالای این بازیکن باعث شد تا جدایی‌اش کوچکترین حاشیه‌ای برای پرسپولیس ایجاد نکند. همچنین به خاطر نوع رفتار نبیل، بازیکنان پرسپولیس ارتباط بسیار خوبی با او داشتند.

حالا بعد از چند روز که از فسخ قرارداد و جدایی باهویی می‌گذرد، فرصتی دست داد تا با مهاجم سوئدی نیم‌فصل اول سرخ‌پوشان گفت‌وگویی انجام دهیم.

اول از فسخ قراردادت شروع کنیم. چطور شد که تصمیم به جدایی گرفتی؟

خب این یک توافق دو طرفه بین من و باشگاه پرسپولیس بود. از ابتدا این توافق بین ما وجود داشت که اگر رضایت و توافق طرفین وجود نداشت، قرارداد فسخ خواهد شد و من از پرسپولیس جدا شوم. شاید بعضی از بندهای قرارداد از نظر فیفا درست نباشد و حتی با آن مخالفت کند. با این حال ما از روز اول حرف زده بودیم و توافق کردیم. به همین دلیل اخلاق حکم می‌کرد که روی حرف خودمان بمانیم و به قولی که دادیم عمل کنیم. به نظرم حرف و صحبت‌های زده‌شده باید خیلی معتبرتر و مهم‌تر از چیزهایی باشد که در قرارداد نوشته می‌شود. من حتی خودم قبل از بازی مقابل آلومینیوم که اولین بازی ما در نیم‌فصل دوم بود،به سرمربی تیم گفتم اگر به من نیاز ندارد می‌توانم بعد از صحبت با مدیران باشگاه از تیم جدا شوم و به یک لیگ دیگر مثل لیگ ترکیه بروم.

ستاره سابق پرسپولیس: دوستی‌ام با زلاتان متفاوت است

پاسخ اوسمار به تو چه بود؟

اوسمار به من گفت به تو نیاز دارم و می خواهم که به تیم کمک کنی. سرمربی به من گفت پنجره نقل و انتقالاتی ما بسته است و امکان استفاده از بازیکنان جدید وجود ندارد. به همین دلیل از من خواست که در تیم حضور داشته باشم. من هم به خاطر تعهد اخلاقی که به تیمم داشتم قبول کردم که در دو بازی کنار تیم باشم و بعد از آن قراردادم را فسخ کردم.

حتی این شایعه در مورد تو وجود داشت که ممکن است اوسمار تو را در تیم نگه دارد و به نوعی به تو در ادامه فصل نیاز دارد.

به هر حال این اصول حرفه‌ای است و نمی‌شود از سرمربی تیم ایرادی گرفت و یا از او ناراحت شد. هر مربی ممکن است امروز شما را بخواهد و نیاز داشته باشد ولی فردای آن روز بگوید تو را نمی‌خواهم. باید خیلی حرفه‌ای با این مسائل برخورد کرد و خوش‌بین بود. این‌که ببینیم چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ، خیلی مهم نیست و بهتر است همیشه مثبت‌اندیش باشیم.

گفته می‌شد چند تیم لیگ برتری خواهان تو هستند. ممکن است تو را دوباره در ایران ببینیم؟

بله خودم هم این موضوع را شنیدم و به صورت غیرمستقیم صحبت‌هایی انجام شد. از تیم‌هایی که به من پیشنهاد دادند خیلی ممنونم ولی به آن‌ها اعلام کردم برنامه‌ای برای ماندن در ایران ندارم. من پرسپولیس را به خاطر اسم بزرگی که داشت انتخاب کردم و وقتی به این تیم آمدم واقعا به آن علاقه‌مند شدم. به همین خاطر دوست داشتم در ایران فقط برای پرسپولیس بازی کنم.

آمدنت به ایران و پرسپولیس هم با کلی حاشیه همراه شد و گفته می‌شد تو گزینه یحیی گل‌محمدی نیستی؟

رزومه من کاملا مشخص بود. من در تیم‌های بزرگی بازی کردم که هواداران زیادی دارند. مهم نیست چطور وارد یک تیم می‌شوید؛ تنها چیزی که اهمیت دارد این است که به تعهداتتان عمل کنید و همه تلاشتان را برای موفقیت تیم انجام دهید. من در ابتدای آمدن به ایران دچار ویروس کرونا شدم و همین موضوع خیلی من را از نظر بدنی عقب انداخت. شرایط سختی بود و من خیلی به لحاظ بدنی آماده نبودم. بعد از آن فشار تمرینات بدنسازی هم باعث شد در چند مقطع دچار آسیب شوم که همه این عوامل دست به دست هم داد تا شرایط به دلخواه من پیش نرود. من حتی به توصیه ارسلان مرتاض مدیربرنامه‌هایم از فضای مجازی دور بودم. حتی در این مدت فقط چندبار از هتل خارج شدم. می‌خواستم همه تمرکزم را روی تیم بگذارم و در نیم‌فصل دوم شرایط بهتری در پرسپولیس داشته باشم ولی به هر دلیلی این اتفاق رخ نداد و من به صورت توافقی جدا شدم.

رفتار اعضای تیم با تو چطور بود؟

فوق‌العاده محترمانه بود. همه بچه ها با هم دوست بودیم و ارتباط نزدیکی داشتیم. دوست‌های خوبی در ایران پیدا کردم و قطعا دلتنگشان خواهم شد.

فوتبال ایران را چطور دیدی؟

برخلاف پیشبینی‌ها و تصوراتی که در مورد لیگ ایران وجود داشت، لیگ ایران سطح بالایی دارد. دوندگی تیم‌ها به شدت بالا است و تیم‌ها فیزیکی بازی می‌کنند. خیلی‌ها فکر می‌کردند ایران لیگ راحتی دارد ولی اصلا این‌طور نیست و سطح لیگ ایران بالاست. فوتبالیست‌های خوبی در فوتبال شما بازی می‌کنند و تیم ملی ایران هم یکی از بهترین تیم‌های آسیا به حساب می‌آید.

تجربه حضور در پرسپولیس به طور کلی چطور بود؟

به نظرم فوق‌العاده بود. من روزهای خوبی در ایران و پرسپولیس داشتم. همه چیز عالی بود و خاطرات زیبایی از این تیم و هوادارانش در ذهنم باقی خواهد ماند.

فکر می‌کنی اگر بیشتر به تو بازی می‌رسید، می‌توانستی گل‌های بیشتری بزنی؟

شک نکنید که چنین اتفاقی می‌افتاد. به طور حتم اگر بیشتر بازی می‌کردم گل‌های بیشتری برای پرسپولیس می‌زدم و بیشتر خودم را نشان می‌دادم. من معمولا در تیم‌هایی که حضور داشتم کمی زمان لازم بود تا با شرایط تیم وفق پیدا کنم. به همین خاطر برنامه‌ریزی من این بود که در نیم‌فصل دوم کیفیت واقعی خودم را به همه نشان دهم.

خریدهای جدید پرسپولیس را چطور دیدی؟

به نظرم عبدالکریم مدافع فوق‌العاده‌ای است که مرد سال آسیا شده و کیفیت خوبی دارد. اورونوف هم بازیکن تیم ملی ازبکستان است که توانایی بالایی دارد. در مورد خدابنده‌لو شنیدم که بازیکن خوبی است ولی نتوانستم زمان زیادی با در کنارش تمرین کنم. به نظرم ابوالفضل بابایی یک استعداد فوق‌العاده است که قطعا می‌تواند در آینده به تیم ملی ایران هم کمک کند. قطعا در آینده از این بازیکن جوان بیشتر می‌شنوید و من فکر می‌کنم پرسپولیس یک مهاجم باکیفیت را به خدمت گرفت و امسال یک پدیده به فوتبال ایران معرفی می‌کند. پیش‌بینی من این است که این بازیکن تا چند سال بعد در یک تیم اروپایی بازی می‌کند.

از نظر شرایط و امکانات باشگاه پرسپولیس را چطور دیدی؟

به نظرم پرسپولیس به عنوان یکی از تیم‌های قدرتمند ایران امکانات بدی نداشت و مدیریت باشگاه تلاش می‌کرد تا بهترین شرایط را برای تیم فراهم کند. یکسری ایرادات هم وجود داشت که معمولا در همه تیم‌ها وجود دارد و طبیعی است. با این حال پرسپولیس به عنوان پرطرفدارترین تیم ایران و یکی از بهترین‌های آسیا این حق را دارد تا شرایط بهتری را تجربه کند.

تو ارتباط نزدیکی هم با زلاتان به عنوان یکی از بهترین بازیکنان دنیا داری. در این خصوص برای ما صحبت کن.

من با خیلی از بازیکنان بزرگ دنیا دوست هستم و ارتباط دارم. با این حال دوستی و رابطه‌ام با زلاتان متفاوت است چون او یک انسان متفاوت است. زلاتان یک اسطوره است و شخصیت بزرگی دارد. او مثل برادرم می‌ماند و برایش در ادامه مسیر زندگی آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.