سارقین در ایام نوروز به مرخصی نمی روند

منصور مختاری معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در کمیسیون جرایم خاص استان قزوین که در سالن جلسات دادسرای قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در سال جاری علیرغم وقوع برخی حوادث تلخ، تلاش و همکاری مستمر و شبانه روزی دستگاه قضا و انتظامی موجب شد که برخی از پرونده های مهم استان، منتج به نتیجه شود.

وی ادامه داد: دستگیری عامل قتل خرمدشت، دستگیری سارقان بانک تاکستان، دستگیری عامل اسیدپاشی و برخی موارد دیگر نمونه های این همکاری هستند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین اضافه کرد: محوری ترین و جدی ترین رویکرد دستگاه قضا حفظ و استمرار امنیت در جامعه است از این رو تلاش می کنیم تا اولویت نخست ما ناامن کردن استان مجرمان و ایجاد فضای آرام و امن برای عموم مردم قانونمدار باشد.

وی به مرخصی نوروزی زندانیان اشاره کرد و افزود: بخشنامه قوه قضائیه برای اعطای مرخصی به زندانیان ابلاغ شده و دستگاه قضایی براساس این دستوالعمل اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

مختاری بیان کرد: براساس تدابیر اندیشیده شده مرخصی به سارقان در ماه های اسفند و فروردین اعطاء نمی شود.

وی تصریح کرد: براساس بخشنامه قوه قضائیه محکومان به حبس ابد به شرط تحمل پنج سال از حبس، محکومان به حبس بیش از 10 سال به شرط تحمل یک سال حبس، محکومان حبس پنج تا 10 سال به شرط تحمل حداقل دو ماه از حبس و محکومان به حبس کمتر از یک سال به شرط تحمل یک ماه حبس می توانند از مرخصی نوروزی بهره مند شوند.

مختاری افزود: محکومان جرایم سرقت مسلحانه و مقرون به آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم ربایی، جرایم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشا، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، قاچاق مشروبات الکلی، محکومان به قصاص و اعدام حدود شرعی، محکومان دارای سه سابقه محکومیت همان جرم، محکومانی که به شرارت مشهورند، قاچاقچیان اسلحه و یا عمده مواد مخدر و روانگردان ها و سایر محکومانی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه ای بوده که به نظر دادستان یا قاضی اجرای احکام یا رئیس زندان یا شورای طبقه بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند، در ایام نوروز به مرخصی نخواهند رفت.

وی تصریح کرد: محکومان جرایم سرقت براساس مقررات بعد از تعطیلات نوروزی و براساس تدابیر قانونی از مرخصی بخشنامه بهره مند خواهند شد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین توضیح داد: برای ایام نوروز بر اساس روال سالانه مرخصی همه سارقان لغو شده است که برنامه‌هایی را برای تدبیر هر چه بهتر این موضوع تدارک دیده‌ایم، حتی در این زمینه تأکید ما بر این است که زندانیانی که به دلیل جرایمی غیر سرقت در زندان هستند، در صورت داشتن سابقه سرقت از گرفتن مرخصی محروم هستند.

وی تأکید کرد: با توجه به تجربه سال‌های قبل برای ایام پایانی سال معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها را جمع آوری می‌کنیم، در حقیقت هر آنچه لازم انجام می‌دهیم تا با شیوه‌های تجربی و قانونمند بستر و شرایط را برای تعطیلاتی آرام و توأم با امنیت برای مردم فراهم کنیم.

مختاری تصریح کرد: جرایم مرتبط با نوروز نیازمند تدابیر خاص است از این رو دستورات لازم برای اجرای قانون و نظم در جامعه از سوی دستگاه قضایی برای مراجع انتظامی صادر شده است و برای وظایف سایر دستگاه ها نیز تأکید و سفارش های لازم انجام شده است.

وی یادآورشد: در خصوص محکومان و زندانیان پرونده‌های سرقت و مواد مخدر تدابیری اندیشیده شده است تا برای پیشگیری از وقوع جرم و تخلفات، اعطای مرخصی در زمان خاص و با ضوابط خاصی صورت گیرد.