سفر به سرزمین رنگ و موسیقی با ترکمن نشینان گلستان

گروه اجتماعی- تمام دلچسبی گلستان به مردم ترکمن است با پوشش های الوانشان است. به شما توصیه می کنیم در تعطیلات نوروزی خود به سرزمین اسب های ترکمن با صدای جادویی موسیقی اش سفر کنید.

به گزارش افکار نیوز؛ نیاز نیست چندان با گلستان آشنا باشید همین که واردش شوید روح شاد زندگی شما رابا سوارکاران غیورش که با زخمه بر تارهایشان نوای زندگی می آفرینند، تسخیر می کند.

در گشت و گذارتان به گلستان زیارتگاه خالد نبی و روستای زیارت و از همه مهم تر چشمه های آبگرم را از دست ندهید. در ادامه به معرفی این اماکن می پردازیم:

زیارتگاه خالد نبی

در 54 کیلومتری شمال غربی شهر کلاله و در 180کیلومتری شهر گرگان ، روستایی وجود دارد که به آن روستای "گچی سو" می گویند. روستایی که در 2 کلیومتری آن زیارتگاه خالد نبی یا خالدبن سنان بر بلندای کوهی قرار دارد. مردمان این سرزمین معتقدند خالد نبی یکی از چهار پیامبری است که بعد از حضرت عیسی و قبل از پیامبر اسلام آمده و مردم را به یکتا پرستی دعوت کرده است. کمی پایین تر از زیارتگاه خالد نبی، بقعه های عالم بابا، پدر همسر خالد نبی و چوپان آتا یکی از اولیای گمنام ترکمن ها قرار دارد. همچنین در کنار زیارتگاه خالد نبی و روی تپه ماهورهای اطراف گورستان قدیمی وجود دارد. گورستانی باستانی که قدمت آن به دوره پیش از اسلام باز می گردد. سنگ مزارهای این گورستان به صورت ایستاده قرار گرفته اند. 

روستای زیارت و چشمه های آب گرم

روستای زیارت که در بیشتر ایام سال آب و هوای معتدل کوهستانی است در 14 کیلومتری شهر گرگان قرار دارد. مردم این روستا به زبانی مرکب از گیلگی و فارسی صحبت می کنند و اکثرا زارع، باغدار و دامدار هستند. این روستای ییلاقی در شیبی نسبتا ملایم در درون دره ای قرار گرفته است. آبشار خلی دره یا جول دره، رودخانه خاصه رود و آبشار دو قلوی انزوان از جاذبه های طبیعی این روستا هستند. در 7 کیلومتری این روستا نیز منطقه جنگلی نهارخوران قرار دارد یکی از زیباترین کانون های گردشگری و جهانگردی است. چشمه های آبگرم این روستا هم هرساله گردشگران بسیاری را به این روستا می گشاند. 

آرامگاه بابا قنبر با بلوط هزارساله

همچنین در این روستا چندین جاذبه تاریخی-زیارتی نیز وجود دارد که از جمله آن ها  می توان به آرامگاه بابا قنبر اشاره کرد. این آرامگاه در یک کیلومتری روستا و زیر یک درخت بلوط کهنسال( هزار ساله) قرار دارد . اگرچه لباس مردهای این روستا تا حدود زیادی به پوشاک شهرنشین ها شبیه است اما زنان این روستا هنوز از لباس های زیبا و رنگارنگ محلی استفاده می کنند. دامن های چین دار و کوتاه ، پیراهن، نیم تنه یا جلیقه با طرح ها و رنگ های شاد و روسری و کلاهی زیر آن لباس زنان این سرزمین است.

لیلا موسوی نسب