درباره خرما بیشتر بدانید

مهندس حسین عبدالعزیزی کارشناس بهداشت مواد غذایی گفت: خرما میوه ای است بهشتی و بسیار مقوی،که مواد معدنی بسیاری چون آهن، پتاسیم، روی، منگنز و ویتامین هایA-B-E را داراست. تحقیقات درباره ی خرما نشان داده که این میوه میتواند پیشگیری از بسیاری از سرطانها مانند کولون، معده وغیره را در پی داشته باشد.

وی افزود: از خواص خرما می توان به ملین بودن آن و خنثی کردن اسید اضافی معده اشاره کرد. می توان از این میوه در درمان زیادی اسید معده و ترش کردن و دل درد نیز بهره گرفت. 

عبدالعزیزی در زمینه فراورده های صنعتی خرما اظهار کرد: این فراورده ها شامل :

شیره خرما:
این کارشناس بهداشت افزود: یکی از فراورده های مهم خرما شیره آن میباشد.این محصول از تغلیظ عصاره خرما در سطح آزمایشی و فشار اتمسفری و در سطح صنعتی توسط دیگ پخت تحت خلاء تولید می شود.شیره دارای همان مشخصات عصاره است با این تفاوت که غلظت بیشتری دارد،متداولترین بریکس شیره خرما 75 می باشد.


قند مایع:
مهندس عبدالعزیزی بیان کرد: از آنجا که بخش عمده ای از قند خرما گلوکز و فروکتز می باشد، در صورت فراگیری فن آوری تولید قند مایع و با توجه به تمایل روز افزون در استفاده از قند مایع در محصولات قنادی می توان از خرما استفاده اقتصادی کرد.


خمیر خرما:
وی ادامه داد: یکی از ساده ترین و پر مصرف ترین فراورده های خرما خمیر آن می باشد ،این محصول پس از کنترل در صد رطوبت(26-20 درصد) خرما و چرخ نمودن آن تهیه می گردد وبه صورت خمیر نگه داری می شود.خمیرخرما در کشورهای عربی دارای مصارف متعدد از جمله استفاده از آن در انواع شکلاتها، صنایع شیرینی پزی و مخلوط های خرما و خشکبار می باشد.


مارمالاد و مربای خرما:
عبدالعزیزی گفت: از دیگر فراورده صنعتی خرما می توان از مربا و مارمالاد خرما نام برد. مربای خرما دارای طعم کارامل و اسیدیته مناسبی است و گاهی مصرف شکر را تا 40 درصد کاهش می دهد.


ترشی خرما:
وی در ادامه افزود: تولید این فراورده خرما در کشورهای عراق، عربستان و مصر از مراحل اولیه رشد خرما صورت می پذیرد و روش مناسبی برای کاهش ضایعات ارقام غیر صادراتی گزارش شده است.


کاربرد در بیوتکنولوژی:
عبدالعزیزی در پایان خاطرنشان کرد: خرما به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی قند و انواع مواد مغذی دیگر به عنوان سوبسترای مهم در تولید سرکه،انواع اسیدهای آلی ،الکل و پروتئین تک یاخته ای محسوب می شود.