با خوردن این میوه درپاییز سالم بمانید
 با رسیدن فصل پاییز، می‌توانید برخی از غذا‌های فصلی مورد علاقه تان را در رستوران‌ها و میوه فروشی‌ها بینید. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که هر غذایی، در این موقع سال، مزه کدو تنبل داشته باشد. با اینکه کدو تنبل، عالی است، اما تنها غذای فصل پاییز نیست. به عنوان یک متخصص تغذیه، همیشه مراجعه کنندگان خود را تشویق به یادگیری غذا‌های مخصوص هر فصل و در صورت امکان امتحان غذا‌های فصلی می‌کنم.

 
فصل پاییز هم از این موضوع مستثنی نیست، و غذا‌های بسیار سالم و خوشمزه زیادی وجود دارد که حس خوردن آن می‌تواند به اندازه خوردن کدو تنبل، نرم و لذت بخش باشد.
  

اهمیت خوردن غذا‌های هر فصل در همان فصل مربوطه

این روز‌ها تقریبا همه محصولات در همه فصول سال موجودند با اینکه قیمت آن‌ها ممکن است به شدت بسته به مسافتی که باید طی کند تا به فروشگاه محلی آن محصول برسد، تفاوت داشته باشد. محصولات فصلی، قطعا به دلیل این که مربوط به همان فصل هستند و مسافت زیادی برای حمل آن‌ها طی نشده است، ارزان‌تر هستند. اولا، مزه و طعم آن‌ها بهتر است. اگر میوه‌ای تازه در فصل اش چیده شده باشد، مزه آن شگفت انگیز است. آیا در فصل تابستان، بلافاصله بعد از خوردن انگور، خوردن گوجه فرنگی را امتحان کرده اید؟ طعم آن باورکردنی نیست! به خاطر طعم فوق العاده آنها، بهتر است که غذا‌های فصلی بخورید.
 
غذا‌های فصلی، ویتامین و مواد معدنی بالاتری هم دارند. زمانی که یک میوه یا سبزی برداشت می‌شود، با گذشت زمان به تدریج مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. هر چه این میوه یا سبزی، مسافت بیشتری را طی کند و زمان بیشتری از برداشت آن بگذرد، مواد مغذی بیشتری را از دست می‌دهد. نه تنها این قضیه، بلکه قرارگیری در معرض حرارت، نور آفتاب، و هوا باعث کاهش بیشتر مواد مغذی آن می‌شود. می‌توانید در اواسط فصل زمستان آلبالو بخرید، اما این آلبالو‌ها احتمالا در نیمکره دیگری رشد یافته اند و به اندازه آلبالو‌هایی که در اواسط تابستان خریداری می‌کنید، خوشمزه و مغذی نیستند.
 
علاوه بر این، قیمت آن‌ها به طور باور نکردنی در زمستان بالا می‌باشد! بهتر است تا هر میوه را در فصل خودش مصرف کنید، در اینجا برخی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین مواد غذایی یا میوه‌های پاییزی که در این فصل می‌توانید امتحان کنید ارائه شده است.

کدو تنبل

البته بحث در مورد این میوه را باید با پاییزی بودن آن شروع کنیم. با اینکه مصرف برخی از خوراکی‌های دارای طعم کدو تنبل برای این فصل جالب هستند، مانند نوعی شیر، بیسکوئیت و خوراکی‌های دیگر، اما این گزینه‌ها به اندازه خوردن خود کدو تنبل سالم نیستند. بله، خود کدو تنبل قابل خوردن است، و کدو تنبل نارنجی، فقط برای پر کردن کلوچه، یا برای ساختن کله‌ای فانتزی برای مراسم هالووین و قراردادن شمع در داخل آن به عنوان فانوس (معروف به جک فانوسی)  به کار نمی‌روند.

 میوه های سالمی که باید در فصل پاییز مصرف کنید
 
 

رنگ نارنجی کدو تنبل نشان دهنده وجود بتا کارتن بالا است که نوعی از ویتامین آ. گیاهی است که برای قوه بینائی و سلامت پوست ضروری می‌باشد. کدو تنبل دارای کالری کم برای هر فنجان کدو می‌باشد، اما پتاسیم، فیبر و ویتامین ث. بالایی دارد. ویتامین ث. و آ. در کدو حلوائی می‌تواند به سالم نگه داشتن ما در برابر تب فصلی که در فصل پاییز شروع می‌شود کمک کند. آنتی اکسیدان‌های کدو تنبل در کمک به کنترل قند خون و فشار خون، به طور ویژه قوی و اثر گذار هستند.

اگر می‌خواهید بیش از یک کدو تنبل بخورید - یک کدو تنبل کامل و تازه در این فصل خریداری کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. اگر کدو تنبل کنسرو شده می‌خرید مطمئن شوید که مواد تشکیل دهنده آن فقط خود کدو تنبل، بدون قند افزوده یا مواد نگهدارنده است. زمانیکه کدو تنبل را برای خرید انتخاب می‌کنید، می‌توانید آن را به سوپ یا خوراک‌های گوشت دار اضافه کنید یا آن را به صورت پخته مصرف کنید.

سیب

با اینکه سیب در کل سال در بازار وجود دارد، اما آن‌ها به عنوان میوه پاییزی در نظر گرفته می‌شوند و معمولا مصرف آن در این فصل توصیه می‌شود. همچنین، چه کسی دوست ندارد تا یک پای سیب خوشمزه درفصل پاییز بخورد؟

ممکن است این ضرب المثل قدیمی انگلیسی را شنیده باشید که «خوردن سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی نیاز می‌کند» و این گفته واقعا صحیح است. سیب‌ها دارای فیبر و آنتی اکسیدان‌های بسیار بالا هستند. مشخص شده است که سیب برای جلوگیری یا کنترل چند بیماری، از سرطان، تا دیابت و بیماری قلبی، مفید است. راز همه این فواید برای سلامتی در چند آنتی اکسیدانی می‌باشد که در سیب وجود دارد مانند کرستین، کاتکین و فلاونوئیدها.

سیب می‌تواند به روش‌های مختلفی خورده شود، اما بیشتر برای زمانی که بیرون هستید یک خوراکی عالی قابل حمل است. می‌توانید سیب قطعه قطعه شده را به سالاد برای شیرین کردن آن اضافه کنید یا آن را با سس تند ترکیب کنید تا طعم شیرین و خوشمزه‌ای به دست آورید. انواع مختلف سیب را نیز بخورید زیرا هر نوع سیی دارای خواص مغذی متفاوتی است.

انار

با این که مصرف انار به اندازه سیب، متداول نیست، اما از میوه‌های سالمدر سال‌های اخیر و به عنوان "میوه فوق العاده" قوی شناخته شده است. این میوه خاورمیانه ای، دارای اندازه‌ای در حد یک سیب است و حاوی دانه‌های رنگی قرمز است که سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان می‌باشد. دانه‌های شیرین آن می‌تواند به طور خام هم خورده شود یا آب میوه بسیار قرمز آن هم مصرف شود.

 میوه های سالمی که باید در فصل پاییز مصرف کنید
 
 

فواید مغذی انار به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های قوی در آن، به نام پونیکالاجین و اسید پونیکیک است که قوی‌تر از آنتی اکسیدان‌های یافت شده در چای سبز یا قرمز است. این آنتی اکسیدان ها، شدیدا ضد التهاب هستند و می‌توانند به جلوگیری از انواع بیماری‌ها مانند سرطان تا آلزایمر کمک کنند.

اگر می‌خواهید تا انار را به رژیم غذایی تان اضافه کنید، بهترین راه، خوردن دانه‌های خام انار است. برخی از میوه فروشی ها، فقط دانه انار می‌فروشند که از انار خارج شده است. اگر انار کامل خریدید، از وجود دستمال کاغذی کافی در کنار خود مطمئن شوید زیرا عصاره آن، رنگ بسیاری قوی دارد. علاوه بر خوردن خود انار، می‌توانید دانه‌های انار را به سالاد اضافه کنید تا رنگ قرمز قشنگی ایجاد کند. با اینکه آب انار هم حاوی آنتی اکسیدان است، اما انواع تجاری آن دارای قند بسیار بالا است و در نتیجه باید به طور متعادل مصرف گردد.