قوانین و شرایط گرفتن  بیمه بیکاری در 1402 چیست؟

بیمه بیکاری یکی از خدمات ارزنده سازمان تامین اجتماعی است که برای حمایت از اقشار جامعه طراحی و اجرا می‌شود. قوانین بیمه به این صورت است که اگر فردی به عنوان بیکار شناخته شود، می‌تواند از خدمات و مزیت‌های سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شود. به طور حتم تمام افرادی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند، تحت پوشش حقوق و مزایای بیمه تامین اجتماعی خواهند بود. برای اینکه با قوانین بیمه سازمان تامین اجتماعی بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

منظور از بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه بیکاری تامین چیست؟ و مدت بیمه بیکاری چقدر است؟ شرایط بیمه بیکاری تامین اجتماعی چیست؟ برای دریافت بیمه بیکاری باید چه کارهایی انجام دهیم؟ مراحل دریافت بیمه بیکاری چگونه است؟ به خواندن ادامه دهید تا پاسخ سوالات خود را دریابید. همان‌طور که اشاره شد، بیمه بیکاری یکی از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی است که به افراد بیکار تعلق می‌گیرد. بیمه‌شده‌ای که بیکار می‌شود، تا ۳۰ روز فرصت دارد، برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کند.

ابتدا فرد باید وضعیت فعلی‌اش مبنی بر آماده به کار بودن خود را به واحد کار و امور اجتماعی اطلاع دهد. بعد از بررسی و تایید سازمان تامین اجتماعی مستمری بیمه بیکاری برایش پرداخت می‌شود. مبنای محاسبه مبلغ مستمری بیمه بیکاری، اولین روز شروع بیکاری فرد است. در ادامه در مورد شرایط بیمه بیکاری و شرایط گرفتن بیمه بیکاری تامین اجتماعی به طور کامل صحبت می‌کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت که شرایط گرفتن بیمه بیکاری چگونه است.

همچنین لازم به ذکر است که مجموع مقرری بیمه بیکاری ۱۴۰۲، نباید از حداقل دستمزد وزارت کار در سال ۱۴۰۲ کمتر و از هشتاد درصد متوسط حقوق فرد، بیشتر باشد . از اولین روزی که شخص بیکار می شود می تواند مقرری تعیین شده برای بیکاری را دریافت کند اما بیمه بیکاری ۱۴۰۲، به طور کلی عیدی را در برنمی گیرد .

منظور از بیمه بیکاری چیست؟

با توجه به قانون کار و تامین اجتماعی تمام افرادی که بدون میل و اراده، شغل خود را از دست دهند، مشمول بیمه بیکاری شده و بیکار محسوب می‌شوند. اما افراد برای اینکه بتوانند از خدمات و مزیت‌های این بیمه استفاده کنند، نیاز است که برخی از قوانین را بدانند تا تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی باشند.

بیکار، چه کسی است؟

تعریف بیکار در سازمان تامین اجتماعی بدین گونه است، فرد بیمه شده بدون اراده و میل خود بیکار شده و برای شروع فعالیت مشابه آماده است. با این تعریف بیکاری از طریق ترک کار یا پایان قرارداد و استعفا مشمول این تعریف نخواهد بود.

اما برخی از افراد بیکار این سوال را دارند که چگونه می‌توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

به طور حتم اگر بیمه شده، بیکار موقت باشد یا به دلایل مختلفی مانند: سیل، زلزله و آتش ‌سوزی بیکار شود، مشمول استفاده از مزیت‌های بیمه بیکاری بوده و می‌تواند طبق قانون حقوق دریافت کند.

قوانین بیمه بیکاری و مدارک مورد نیاز

همه افرادی که مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند قبل از آن باید اطلاعات کاملی درباره قوانین آن داشته باشند. همچنین نیاز است که یکسری مدارک را به سازمان مربوطه تحویل دهند که این مدارک عبارتند از:

  • اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده
  • عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا فنی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • معرفی‌نامه کارفرما

اما مهم‌ترین نکات هنگام اقدام برای دریافت این بیمه، اطلاع از قوانین است که در اینجا برخی از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

قوانین و شرایط گرفتن  بیمه بیکاری در 1402 چیست؟

چه کسانی مشمول بیمه بیکاری می شوند

ماده 1

تمام افراد مشمول قوانین کار و افرادی مانند: بازنشسته‌ها، ازکارافتاده‌ها، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه ‌شده‌های اختیاری و اتباع خارجی می‌توانند از این بیمه بهره‌مند شوند.

ماده ۲

با توجه به قانون هر فردی که بدون میل و اراده خود از کار اخراج شود، مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهد بود. همچنین افرادی که به دلایل مختلفی مانند: سیل، زلزله و جنگ بیکار می‌شوند، با معرفی واحد کار و امور اجتماعی، می‌توانند از مزیت‌های این قانون استفاده کنند.

ماده ۳

برای اینکه بتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد، نیاز است که حق بیمه مقرر را به موقع پرداخت کرده باشید.

ماده ۴

بیمه شده برای اینکه بتواند تشکیل پرونده دهد و از مزیت‌های واحد کار و امور تامین اجتماعی بهره‌مند شود، نیاز است که یک معرفی نامه کتبی یا یک نامه داشته باشد تا از مزیت‌های بیمه استفاده کند. نکته مهم این است که بیمه‌ شده‌های بیکار، تمام حقوق، مزیت‌ها و خسارت‌های تعریف شده در این قانون را دریافت خواهند کرد.

ماده ۵

با توجه به قانون، پرداخت حق بیمه بیکاری بر عهده کارفرما است. در این شرایط این حق بیمه جزو همان ۲۳ درصد حق بیمه‌ای است که از طرف کارفرما پرداخت می‌شود. بنابراین میزان حق بیمه بیکاری ۳ درصد است.

همچنین در ماده 5 قوانین بیمه بیکاری به نکات دیگر هم توجه می‌شود که عبارتند از:

  • مزد بیمه‌ شده
  • چگونگی تعیین حق بیمه بیکاری
  • چگونگی دریافت آن
  • مشخص کردن تکلیف بیمه‌ شده و کارفرما
  • مراحل و چگونگی رسیدگی به اعتراض

ماده ۶

بیمه شده‌ها برای اینکه بتوانند از قوانین بیمه بیکاری استفاده کنند، نیاز است که یکسری تبصره‌ها را بدانند که عبارتند از:

  • شخص متقاضی قبل از اعلام کردن خود به عنوان بیکار، باید حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
  • فرد متقاضی حداکثر باید تا ۳۰ روز بیکاری و همچنین آمادگی خود را برای پذیرش شغل تخصصی و متناسب اعلام کند. در صورت داشتن عذر موجه بعد از ۳۰ روز و با تائید هیئت حل اختلاف تا ۳ ماه امکان ‌پذیر خواهد بود.
  • متقاضی باید در دوره‌های آموزشی و سوادآموزی شرکت کند و هر دو ماه یک‌ بار، گواهی لازم را به شعب تامین اجتماعی ارائه دهد.

قوانین و شرایط گرفتن  بیمه بیکاری در 1402 چیست؟

قوانین بیمه بیکاری چیست

ماده ۷

در ماده 7 این قانون، مدت زمان پرداخت این بیمه با توجه به مجرد یا متاهل بودن تفاوت دارد که به طور کلی شرایط به شرح زیر هستند:

  • ۶ تا ۲۴ ماه، برای مجردها ۶ ماه و برای متاهل‌ها یا متکفلین ۱۲ ماه
  • ۲۵ تا ۱۲۰ ماه، برای مجردها ۱۲ ماه و برای متاهل‌ها یا متکفلین ۱۸ ماه
  • ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه، برای مجردها ۱۸ ماه و برای متاهل‌ها یا متکفلین ۲۶ ماه
  • ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه، برای مجردها ۲۶ ماه و برای متاهل‌ها یا متکفلین ۳۶ ماه
  • ۲۴۱ ماه به بالا، برای مجردها ۳۶ ماه و برای متاهل‌ها یا متکفلین ۵۰ ماه

تبصره: افراد بیش از ۵۵ سال سن تا زمان سن بازنشستگی مشمول قانون بیکاری خواهند بود.

ماده 8

اگر فرد بیمه شده مجدد به کار مشغول شود، فرد بیمه شده شغل پیشنهادی مرتبط با تخصص خود را رد کند یا شخص از مستمری یا بازنشستگی استفاده کند، در این شرایط مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شود.

نکته مهم این است که اگر بعد از دریافت این بیمه، محرز شود که فرد به میل خود بیکار شده است، به طور حتم باید مبالغی که تا آن زمان دریافت کرده است را بازگرداند.

ماده 9

کارفرماها موظف هستند محل‌های کار خالی از شغل را به مراکز خدمات اشتغال معرفی کنند.

ماده 10

حساب‌های درآمد بیمه بیکاری هر سال باید به وزیر بهداشت و وزیر کار اعلام شود.

ماده 11

مجری قوانین بیمه بیکاری وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی است.

ماده 12

هزینه‌های مرتبط با بیمه بیکاری از سوی سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

توصیه می‌کنیم برای اینکه از شرایط و قوانین بیمه بیکاری به طور کامل اطلاع داشته باشید به سامانه بیمه دات کام مراجعه کنید و اطلاعات مرتبط با قوانین این بیمه را مطالعه کنید. بیمه دات کام یکی از سامانه‌های آنلاین خرید بیمه است که شرایط استعلام و مقایسه خدمات و پوشش‌های تمام شرکت‌های بیمه را فراهم کرده تا همه افراد بتوانند بهترین بیمه نامه را در زمان کوتاهی تهیه کنند.

برای دریافت بیمه بیکاری چقدر مهلت دارید؟

بیمه‌ شده یا همان فرد بیکار باید حداکثر تا 30 روز، بیکار شدن خود را به سازمان و واحد کار امور اجتماعی اعلام کند. این سازمان با تشکیل پرونده، ارادی یا غیرارادی بودن بیکار شدن بیمه شده را بررسی خواهد کرد و برای پرداخت مستمری بیکاری دستورات لازم را صادر می‌کند.

نکته مهم این است که این مبالغ از روز اول بیکار شدن محاسبه و پرداخت خواهد شد.